Scenariusz uroczystości z okazji Zintegrowanego Dnia Dziecka został zaplanowany i dostosowany do możliwości uczniów szkoły podstawowej, gimnazjalnej i dzieci niepełnosprawnych. W uroczystości wzięły udział prawie wszystkie dzieci z dysfunkcjami z naszej gminy, było to możliwe dzięki dobrej organizacji ww przedsięwzięcia, oraz zaangażowaniu nauczycieli i uczniów starszych klas gimnazjalnych . Mam nadzieję, że ta impreza będzie miłym wspomnieniem dla wszystkich uczestników.
SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI Z okazji Integracyjnego Dnia Dziecka
Cele uroczystości :
- promowanie zdrowego stylu życia,
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie integracja z dziećmi niepełnosprawnymi,
- rozwijanie sprawności ruchowej, zręczności i wytrzymałości
- zdobywanie umiejętności „zdrowej” rywalizacji i współdziałania,
- hołdowanie idei” wspólna zabawa zbliża ludzi”
PRACE PRZYGOTOWAWCZE :
- opracowanie scenariusza imprezy
- wykonanie i wręczenie zaproszeń
- przygotowanie kart startowych i dyplomów
- zakupienie medali i poczęstunku
- sprawdzenie i ustawienie sprzętu nagłaśniającego
- przygotowanie sprzętu na stacjach do poszczególnych konkurencji
- przygotowanie poczęstunku dla uczestników
Część I Powitanie przez prowadzącą
zgromadzonych gości i uczniów szkoły
Przedstawienie zgromadzonym
harmonogramu przebiegu imprezy
Wyjaśnienie ogólnych zasad
konkurencji i zapisu na kartach
Przypomnienie podstawowych zasad bezpieczeństwa
Podanie limitu czasowego na
wszystkie konkurencje
Rozdanie kart startowych
Cześć II
Uczestnicy rozchodzą się po różnych stacjach i rozpoczynają konkurencję.
Na każdej stacji można uzyskać od 0 do 3 pkt. Punkty te zapisywane na karcie startowej.
Podliczone na koniec wyłonią zwycięzców w 7 kategoriach. Przyznawane są medale i dyplomy za miejsce I, II, III. Oraz dyplomy dla zwycięskich klas w biegu sztafetowym.
Rodzaje kategorii:
Klasy 0 - III ( dziewczęta i chłopcy )
Klasy IV -VI ( dziewczęta i chłopcy )
Klasy I g - III g ( dziewczęta i chłopcy )
Dzieci niepełnosprawne
Stacja nr 1
STRZAŁ NA BARAMKĘ
( unihokej )
Potrzebne :
bramki, kije i piłki do unihokeja
Uczniowie wykonują trzy strzały na bramkę ( odległość różna dla różnych kategorii wiekowych)
Za trzy trafienia - 3 pkt
Za dwa trafienia - 2 pkt
Za jedno trafienie - 1 pkt
Za zero trafień - 0 pkt
Stacja nr 2
SLALOM ROWEROWY
Potrzebne : rowery, pachołki, stoper
Pokonanie slalomu rowerowego przez uczniów, Punkty ustala się wg podanych limitów czasowych dla różnych kategorii wiekowych.
Czasy dla klas w minutach
Klasy 0- III
1 pkt - powyżej 6
2 pkt - 4 -5,9
3 pkt - do 4
klasy IV – VI
1 pkt - powyżej 5
2 pkt - 3 – 4,9
3 pkt - do 3
klasy Ig – IIIg
1 pkt - powyżej 4
2 pkt - 2 - 3,9
3 pkt - do 2
Stacja nr 3
STRĄCANIE PUSZEK
Potrzebne: 10 puszek metalowych, piłeczki do tenisa
Strącanie piłeczkami do tenisa ustawionych puszek (odległość różna dla różnych kategorii wiekowych), każdy ma 3 rzuty.
strącenie 0,1,2,3,4 puszek - 1 pkt
strącenie 5,6,7 puszek - 2 pkt
strącenie 8,9,10 puszek - 3 pkt
Stacja nr 4
RZUTY DO CELU
Potrzebne: woreczki z grochem, kubły plastykowe
Rzuty trzema woreczkami gimnastycznymi do ustawionych w różnych odległościach kubełków,(odległość różna dla różnych kategorii wiekowych)
Za trzy trafienia - 3 pkt
Za dwa trafienia - 2 pkt
Za jedno trafienie - 1 pkt
Za zero trafień - 0 pkt
Stacja nr 5
STRZAŁY NA BRAMKĘ ( piłka nożna)
Potrzebne : bramka, piłki
Trzy strzały do bramki (odległość różna dla różnych kategorii wiekowych)
Za trzy trafienia - 3 pkt
Za dwa trafienia - 2 pkt
Za jedno trafienie - 1 pkt
Za zero trafień - 0 pkt
Stacja nr 6
RÓWNOWAŻNIA
Potrzebne : ławeczki gimnastyczne
Przejście po odwróconych ławeczkach, każda utrata równowagi i zejście z ławeczki to punkt mniej.
Za trzy potknięcia - 0 pkt
Za dwa potknięcia - 1 pkt
Za jedno potknięcie - 2 pkt
Za zero potknięć - 3 pkt
Stacja nr 7
SKAKANKA
Potrzebne : skakanki, stoper
Tutaj liczymy ilość przeskoków ( technika dowolna)w czasie 30s. według limitów czasowych innych dla każdej kategorii wiekowej, przyznawane są punkty:
klasy 0- III
1 pkt - 0- 19
2 pkt - 20 -39
3 pkt - powyżej 40
klasy IV – VI
1 pkt - 10-28
2 pkt - 30 – 49
3 pkt - powyżej 50
klasy Ig – IIIg
1 pkt - 20 -30
2 pkt - 40 – 59
3 pkt - powyżej 60
Stacja nr 8
SZTANGA
Potrzebne : dwie sztangi ( cięższa i lżejsza), stoper
Ilość podniesień sztangi w czasie 30s, w dwóch kategoriach wiekowych, decyduje o ilości przyznawanych punktów ( dla chłopów i dziewcząt jest różna sztanga) N- niepełnosprawni
klasy 0 - IV + N
1 pkt – do 20 powtórzeń
2 pkt – do 30
3 pkt – powyżej 30
klasy VI - IIIg
1 pkt - do 50 powtórzeń
2 pkt - do 60
3pkt - powyżej 60
Stacja nr 9
RZUT PIŁKĄ LEKARSKĄ na odległość
Potrzebne :piłki lekarskie 2 i 3 kg, 3 pachołki, taśma miernicza,3 rodzaje piłek dla różnych kategorii wiekowych, mierzona jest odległość rzutu i na tej podstawie są przyznawane punkty. Lżejsze piłki dla klas młodszych i dziewcząt.
Oznaczenia (dz) – dziewczęta, (chł) - chłopcy
klasy 0 - III
1 pkt - do 3 m
2 pkt - do 4 m
3 pkt - powyżej 4 m
klasy IV – VI
1pkt – do 4 m
2 pkt – do 5 m
3 pkt – powyżej 5m
klasy Ig – IIIg
1pkt - do 8 m (dz), do 10 m (chł)
2 pkt - do 9 m ( dz), do 12 m ( chł)
3 pkt - powyżej 9m (dz), powyżej12m (chł)
Stacja nr 10
RZUT BERETEM
Potrzebne : beret z tekturowym kołem, taśma miernicza
Zabawna konkurencja, gdzie dowolną techniką wykonywany jest rzut beretem na odległość. Punkty również przyznawane w różnych kategoriach wiekowych. Ustalenie limitów odległościowych zależy od jakości beretu
Uwagi do realizacji:
- na każdej stacji znajduje się przynajmniej jedna osoba dorosła – nauczyciel,
- każda stacja posiada różne stopnie trudności dostosowane do wieku i sprawności dzieci,
- przy osobach niepełnosprawnych dopuszczona pomoc osób trzecich,
CZĘŚĆ III
Po zakończeniu części II, organizatorzy podliczają punkty aby wyłonić zwycięzcę. W tym czasie odbywają się klasowe biegi sztafetowe w trzech kategoriach.
Klasy 0 - 3
Klasy 4 - 6
Klasy I g - III g
W każdym biegu biorą udział dwie uczennice i dwóch uczniów z danej klasy.
Po zakończonych biegach wszyscy uczestnicy przechodzą do stołówki szkolnej na mały poczęstunek( herbata, pączek itp.) Prowadzący wypisują dyplomy i przygotowują wszystko do dekoracji.
CZĘŚĆ IV
- Ogłoszenie wyników
- Rozdanie dyplomów i medali dla zwycięzców
- Wszystkie dzieci niepełnosprawne otrzymują pamiątkowy medal uczestnictwa w imprezie i specjalne podziękowania.
- Podziękowanie gościom za przybycie i dzieciom za przygotowanie i wspólną zabawę.
Karta startowa dla każdego uczestnika powinna zawierać imię i nazwisko ucznia, ilość punktów przyznanych w różnych konkurencjach, podpis nauczyciela z każdej stacji. Dla ułatwienia stosuję różne kolory kary oznaczające różne kategorie wiekowe.
opracowała: Ilona Marczak